The OECD and the problems of basic income

According to the OECD, basic income (BI) is not an effective tool for reducing poverty. However, the outcome would depend on the model chosen for implementing a BI system, as well as the changes made in other parts of social protection.   The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) published in May a Policy […]

Jatka lukemista


OECD ja perustulon ongelmat

OECD:n mukaan perustulo ei ole tehokas lääke köyhyyteen. Lopputulos riippuisi kuitenkin sekä valittavasta perustulomallista että muuhun järjestelmään tehtävistä muutoksista.   Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD julkaisi toukokuussa arvion perustulon mahdollisuuksista neljässä OECD-maassa, joista yksi on Suomi. Kela järjesti 16.6. seminaarin, jossa arvioinnin laatinut OECD:n ekonomisti Herwig Immervoll esitteli tutkimustaan ja pohti perustulon vahvuuksia ja […]

Jatka lukemista


Universal basic income: A search for alternative models

With the expressed commitment of the Prime minister Juha Sipilä’s centre-to-right Government to conduct an experiment to evaluate the effects of a basic income system, the idea of a universal basic income has come to the forefront of the Finnish political discourse. Discussions centring on the idea of a universally guaranteed basic income have a […]

Jatka lukemista


Perustulomallien jäljillä

Perustulo on Suomessa noussut päivänpoliittiseen keskusteluun Juha Sipilän hallituksen sitouduttua perustulokokeiluun. Perustulokeskustelulla on kuitenkin maassamme pitkä ja monivaiheinen historia. Myös useita konkreettisia aloitteita ja malleja perustulon toteuttamiseksi on julkaistu aina 1980-luvulta lähtien. Juuri julkaistussa Kelan työpaperissa kartoitetaan suomalaisen perustulokeskustelun historiaa ja esitettyjä malleja perustulon tai sitä jossain määrin muistuttavien sosiaaliturvan uudistusten toteuttamiseksi. Työpaperi toimii perustulokokeilun […]

Jatka lukemista