Miten viestiä kuntoutuksesta? 3 keinoa nuorten tavoittamiseen

Kuntoutuspalveluita markkinoiva viestintäkampanja tavoitti nuoret huonosti. Kampanja perustui markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Tiedon lisäksi nuorille tulisi tarjota henkilökohtaista neuvontaa kuntoutukseen hakeutumisen tueksi.   On arvioitu, etteivät kaikki kuntoutuksesta hyötyvät nuoret hakeudu tai heitä ei ohjata oikea-aikaisesti kuntoutuspalveluihin. Yhtenä ratkaisuna tähän Kela toteutti vuosina 2015–2016 nuorten kuntoutuspalveluita markkinoivan Mikä Kunto? -viestintäkampanjan. Kampanjassa markkinoitiin nuorille suunnattuja Kelan ammatillisia […]

Jatka lukemista


Tarvitseeko tutkimus- ja tilastojulkaisuja vielä painaa?

Kun kysyimme asiaa julkaisujemme lukijoilta, puolet vastasi kyllä ja puolet vastasi ei. Mitä tästä pitäisi ajatella?   Teimme vuonna 2016 kaksi kyselyä¹ niille asiakkaillemme, joille olemme lähettäneet painettuja julkaisujamme. Kysyimme, haluavatko lukijat edelleen painetun julkaisun, vai soveltuisiko sähköinen julkaisu heille paremmin. Mieltymykset jakautuivat kahtia: noin puolet vastanneista haluaa lukea sähköisiä julkaisuja ja puolet painettuja. Molempia […]

Jatka lukemista


Hyvä tiedon visualisointi säästää aikaa ja saa lukijan oivaltamaan

Lukijan aikaa säästyy, kun tiedon tuottaja visualisoi tiedon helposti lähestyttävään muotoon. Kuvan tai infograafin tekijältä se puolestaan vaatii aikaa.   Selkeät ja laadukkaat kuvat, infograafit tai vuorovaikutteiset verkkopalvelut eivät synny ilman osaavia ihmisiä ja aikaa. Tiedon visualisoinnissa onkin itse asiassa kyse siitä, kenen aikaa haluamme käyttää mihinkin. Haluammeko, että tutkimuksia ja tilastotietoja tuottavat ihmiset työstävät tietoa […]

Jatka lukemista


Etkö ehdi lukea koko raporttia? Lue tiivistelmä!

Olen työskennellyt tutkimusviestinnän parissa yli kymmenen vuotta. Aina silloin tällöin kuulee valistuneita arvioita siitä, kuinka pitkän tekstin eri tasoilla toimivat päätöksentekijät ehtivät lukea. Yhden kiertävän teorian mukaan portaita on kolme: alimmalla päätöksentekotasolla ehditään lukea yksi liuska, seuraavalla yksi tekstikappale ja ylimmällä tasolla, esimerkiksi eduskunnassa, ehditään lukea yksi virke. Tämä asettaa haasteen tutkijoille ja viestijöille, kun kohderyhmä on selvillä. […]

Jatka lukemista


Piinaviikon blogikirjoitus

Kataisen hallitus sai paljon kritiikkiä taannoisesta kehysriiheen liittyvästä tiedottamisestaan. Ikävät asiat kun olivat ’unohtuneet’ tiedotteista. Hallitus jatkaa huonoa tiedotuslinjaansa ajoittamalla sektoritutkimuslaitoksia koskevat, irtisanomisiin johtavat mittavat leikkauspäätökset juuri pääsiäisen alle. Tietojen julkaisemisen ajankohta sopii tietysti piinaviikon henkeen, mutta se sopii huonosti siihen tietoon, joka työelämän tutkimuksessa on tämän kaltaisesta tiedottamisesta. On nimittäin todettu, että viikonlopun ja […]

Jatka lukemista