Monet Kela-asiat hoituvat verkossa – muitakin asiointikanavia tarvitaan

Verkkoasioinnin määrä kasvaa tasaisesti. Vajaa viidennes asiakkaista hoitaa kaikki Kela-asiansa verkossa.

Jatka lukemista


Työllistymisen tueksi tarvitaan yhteen sovitettuja palveluja – entä yhden luukun palvelua?

Työllistymistä tukevien palveluiden tulee niveltyä toisiinsa kitkattomasti. Meneillään olevat uudistukset tarjoavat mahdollisuuden koota palveluita uudenlaisiksi kokonaisuuksiksi.

Jatka lukemista


Miten Kela vastaa nuorten palvelutarpeisiin?

Perustoimeentulotuen Kela-siirron myötä toimeentuloturvaa koskevalle viranomaisyhteistyölle on aiempaa suurempi tarve. Pelkkä taloudellinen tuki ei ole aina riittävä apu nuorelle.

Jatka lukemista


Nuoret Kelan toimeentulotukiluukulla

Viranomaisten tulee tiivistää yhteistyötään, jotta nuoret saavat tarvitsemansa avun.   Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo nosti muutama viikko sitten keskusteluun kotona vanhempansa luona asuvat nuoret aikuiset toimeentulotuen saajat. Hän kysyi, onko oikein, että nämä nuoret voivat hakea perustoimeentulotukea Kelasta, vaikka vanhemmat olisivat hyvinkin varakkaita. Yli 18-vuotias muodostaa toimeentulotukijärjestelmän näkökulmasta oman kotitaloutensa, vaikka asuisikin yhdessä […]

Jatka lukemista


Nuoret haluavat kohdata Kelan Ohjaamoissa

Ohjaamoita, matalan kynnyksen periaatteella toimivia nuorten palvelupisteitä, on perustettu usealle paikkakunnalle vuoden 2015 aikana. Helmikuussa 2016 palvelupisteitä oli toiminnassa tai käynnistymässä noin kolmekymmentä. Ohjaamoiden palvelut on suunnattu kaikille alle 30-vuotiaille nuorille elämäntilanteesta riippumatta: palvelupisteistä voi saada tukea esimerkiksi työ- tai opiskelupaikan löytämiseen, urasuunnitteluun ja elämänhallintataitoihin liittyviin kysymyksiin. Ohjaamo-mallin tavoitteena on tuoda saman katon alle nuorten […]

Jatka lukemista