Kelan välityskeskukset – kustannussäästöjä, mutta millä kustannuksella?

Taksimatkojen yhdistely säästää Kelan matkakorvausten kustannuksissa. Mutta miksi osa asiakkaista tilaa taksin välityskeskuksen ulkopuolelta, vaikka silloin matkasta joutuu maksamaan kaksinkertaisen omavastuun?

 

Julkishallinnon säästötavoitteet ovat aiheuttaneet paineita leikata terveydenhoitomenoista. Säästötoimenpiteet ulottuvat myös Kelan maksamiin matkakorvauksiin.

Kela maksaa korvausta julkiseen tai yksityiseen terveydenhuoltoon tehdyn matkan kustannuksista, kun matka on tehty sairauden, raskauden, kuntoutuksen tai synnytyksen vuoksi.

Vuonna 2015 maksettiin koko maassa matkakorvauksia yhteensä 293 miljoona euroa. Siitä 164 miljoonaa euroa eli 56 prosenttia oli maksettu taksilla tehdyistä matkoista.

Taksimatkat muodostavat siis valtaosan matkakorvausmenoista, joten luonnollisesti niihin on myös kohdistettu säästötoimenpiteitä.

161014-kaliva_matkakorvaukset1_2

Ohitilaaja maksaa kaksinkertaisen omavastuun

Säästöjä taksimatkoista on haettu muun muassa matkoja yhdistelemällä. Tätä tarkoitusta varten on otettu käyttöön nk. välityskeskukset, jotka välittävät Kelan korvaamia taksimatkoja ja yhdistävät niitä tarvittaessa.  Taksimatkat on tarkoitus tilata keskitetysti sairaanhoitopiirikohtaisesta tilausnumerosta. Välityskeskukset ovat aloittaneet toimintansa vaiheittaisesti vuosien 2010 ja 2014 välillä.

Jotta mahdollisimman moni ihminen käyttäisi keskitettyä tilausnumeroa, vuoden 2015 alusta kaikki välityskeskuksen ulkopuolelta taksin tilanneet ovat joutuneet maksamaan taksimatkastaan kaksinkertaisen omavastuun. Lisäksi nämä nk. ohitilatut matkat eivät kerrytä vuotuista omavastuu-osuutta.

Vuonna 2015 yksisuuntaisen keskitetystä tilausnumerosta tilatun taksimatkan omavastuu oli 16 euroa ja ohitilatun matkan omavastuu siis 32 euroa.

Tutkija Päivi Tillmanin kanssa tekemäni Kelan tutkimuksen rekisteriaineistoihin perustuva tutkimusraportti Kuka ei tilaa taksimatkaa Kelan tilausvälityskeskuksesta? tarkastelee, on tarkasteltu millä tavalla omavastuun kaksinkertaistaminen on vaikuttanut ihmisten käyttäytymiseen. Erityisesti olimme kiinnostuneita siitä, ketkä tilaavat ohi kaksinkertaisesta omavastuusta huolimatta.

Ohitilausten määrä romahti

Tutkimuksen mukaan ohitilattujen matkojen osuus kaikista Kelan korvaamista taksimatkoista on kaksinkertaisen omavastuun käyttöönoton jälkeen romahtanut. Vuonna 2014 kaikista välityskeskuksen vaikutuspiirissä korvatuista taksimatkoista 13,4 prosenttia oli ohitilattuja ja vuonna 2015 taas 2,6 prosenttia.

Huolimatta korotetusta omavastuusta ohitilaamista esiintyi myös vuonna 2015. Miksi osa ihmisistä ei käytä välityskeskusta taksia tilatessa? Eivätkö he ole tietoisia välityskeskuksen tai korotetun omavastuun olemassaolosta?

Rekisteriaineiston perusteella suhteellisesti eniten säännöllisesti ohitilaamista esiintyi maaseudulla asuvien vanhusten keskuudessa. Myös nuorten ja kaupunkilaisten keskuudessa esiintyi ohitilaamista, mutta tämä rajoittui yleensä päivään, jolloin he matkustivat ensimmäistä kertaa Kela-korvatulla taksikyydillä.

Tuttu taksinkuljettaja tärkeä

Miksi osa maaseudulla asuvista ei käytä välityskeskusta korotetusta omavastuusta huolimatta? Aikaisempien taksinkuljettajille suunnattujen haastattelututkimusten perusteella nousee esille tutun taksikuljettajan merkitys.

Tutulla taksinkuljettajalla saattaa olla maaseudulla asuvalle yksinäiselle vanhukselle paljon isompi merkitys kuin pelkästään autolla ajaminen.

Tuttu taksikuljettaja tuntee asiakkaan yksilölliset tarpeet, voi toimia saattajana ja pystyy tarvittaessa auttamaan ongelmatilanteissa. Häneen voi myös luottaa, ja hänen kanssaan voi puhua huolista ja murheista.

Järjestelmän pitäisi huomioida inhimilliset tarpeet

Tutkimus herättää kysymyksen, missä määrin järjestelmän pitäisi ottaa huomioon paremmin maaseudulla asuvien iäkkäiden inhimilliset tarpeet.

Terveydellisin syiden perusteella voi taksin käyttäjä saada oikeuden käyttää tuttua taksinkuljettajaa eli vakiotaksia, jolloin taksimatkoja ei yhdistellä muiden asiakkaiden kanssa.

Mielestäni olisi syytä vakavasti harkita vakiotaksioikeuden laajentamista sosiaalisin syin syrjäseudulla asuviin vanhuksiin. Se tuskin lisäisi kohtuuttomasti kustannuksia, sillä harvaan asutulla maaseudulla taksikyytien yhdistämismahdollisuudet ovat luultavasti huonommat kuin kaupungeissa. Vakiotaksin kriteereinä voitaisiin käyttää esim. yksinasumista ja pitkää matkaa.

 

Kasimir Kaliva
tutkija, Kela
etunimi.sukunimi@kela.fi

 

Lisätietoa:

Tillman, P. ja Kaliva, K.  Kuka ei tilaa taksimatkaansa Kelan tilausvälityskeskuksesta? Rekisteriselvitys sairausvakuutuksen korvaamista taksimatkoista vuonna 2015. Kela 2016.

11 ajatusta “Kelan välityskeskukset – kustannussäästöjä, mutta millä kustannuksella?”:sta

  1. On kyllä todella harkitsemisen arvoinen asia, että varsinkin syrjäseudulla asuvat vanhukset ja sairaat saisivat käyttää sitä tuttua taksia (esim. Lapissa, satojen kilometrien välimatkat, ei saattajaa, outo sairaala)kyllä silloin tuttu ja turvallinen taksi saattajaksi on kullanarvoinen asia. Eikä niitä ”kimppakyytejä” kovin usein satu samalle matkalle. Itse olen joutunut kymmeniä matkoja tekemään taksilla täältä periferiasta ja vain kahdella matkalla on sattunut samaan aikaan muitakin kyytiläisiä, vaikka olen taksin tilannut keskuksen kautta.

  2. ” Se tuskin lisäisi kohtuuttomasti kustannuksia, sillä harvaan asutulla maaseudulla taksikyytien yhdistämismahdollisuudet ovat luultavasti huonommat kuin kaupungeissa. ”

    Tuonkin varmaan voisi sitten tutkia?

    • Jatkan vielä:

      Jos menolisäyksiä aina tehdään periaatteella ”tuskin lisää kustannuksia”, joudutaan aina allikkoon. On selvä että tuosta tulee lisää kustannuksia, kysymys on kuinka paljon. Sitä varmaan pystyy tuolla aineistolla haarukoimaan.

      • Jos Tuttutaksi/vakiotaksi menettelyä tilauksissa aletaan laajentaa on muistettava,että kaikenlaisilla myönnytyksillä on taipumus turvota kuin pullataikinalla.Sitä ei pitäisi lähteä laajentamaan.
        Ohitilauksissa joissa omavastuu on kaksinkertainen ja siitä huolimatta niitä tehdään saattaa usein olla kysymys
        Kelan korvaaman taksikyydin väärinkäyttö.Esim: mökinmummon on saanut tiedon minä päivänä ja mihinkä aikaan hänellä lääkärin vastaanotto tai joku muu toimenpide terveyskeskuksessa taii sairaalassa.Hän tiedottaa siitä naapureilleen.Tuttutaksi tilataan ohitilauksena ja samaan kyytiin ahtautuu muutama muukin mummo jotka lähtevät samalla kauppareisulle.Porukalla maksavat omavastuun.Kuski ei ilmoita kelalle että kyydissä oli muitakin.Kuski isttuu 1-2 tuntia kahvilla ja sitten lähdetään kotiin samalla porukalla.Tuttutaksi saattaa olla jopa asiakkaan sukulainen.Näitä välistävetäjiäkin taksiautoilijoissa on ja kiinnekkin heitä on jäänyt kun toiset autoiljat on asiasta ilmoittaneet.Tämä ei ole mikään satu tai mielikuvitusjuttu

    • Jos vakiotaksioikeutta laajennetaan, luonnollisesti se edellyttää tarkempia lisäselvityksiä kustannusvaikutuksista. Ehdotustani ei pidä tulkita ehdottomaksi suositukseksi, miten järjestelmää pitäisi vaan ehdotukseksi mitä asioita kannattaisi selvittää lisää.

  3. Miksei se vanhus, joka haluaisi käyttää vakikuskia, voisi silti jakaa taksia kaupungin puolella? Olishan sekin säästöä….

  4. ”Säästöjä taksimatkoista on haettu muun muassa matkoja yhdistelemällä. Tätä tarkoitusta varten on otettu käyttöön nk. välityskeskukset, jotka välittävät Kelan korvaamia taksimatkoja ja yhdistävät niitä tarvittaessa.”

    Olisi syytä muistaa että tässä mainitut välityskeskukset ovat täysin taksialan rahoittamia. Ei yhteiskunnan. Onneksi pääsemme monopolikartellistamme eroon.

    • Taaksiesalle huomautan,että liikennekaaren toteutuessa taksialan itse rahoittamat kyytien välityskeskukset on ja pysyy edelleen jatkossakin toiminnassa.Ei ne mihinkään katoa.Päinvastoin niiden merkitys palveluiden luotettavana tarjoajana myös yhteiskunnan maksamissa kuljetuksissa kasvaa.Kuvitteleeko Taksiesa,että yhteiskunta/kaupungit ja kunnat alkaa perustaa omia kyydinvälityskeskuksia.Epäilenkin,että Taksiesa ei ole lainkaan taksikuski.

  5. Miksi vakiotaksiin ei voida yhdistää muita samaan aikaan matkustavia, aivan hyvin voisi olla vakiotaksi ja vakiotaksi/yksinmatkustus oikeudella, Harvaa mummoa muut matkustajat häiritsee, yksinmatkustus oikeus vain niille joille se on terveydentilan takia välttämätöntä .

  6. Mikähän mahtaa olla todennäköisyys sille, että sille syrjäseudun mökin mummolle sattuu vieras taksi, vaikka tilaisi välityskeskuksesta? Jos näin käy, missä ne paikkakunnan tutut taksit mahtavat olla silloin, kun tätä mummoa pitäisi kyyditä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *