Etkö ehdi lukea koko raporttia? Lue tiivistelmä!

Olen työskennellyt tutkimusviestinnän parissa yli kymmenen vuotta. Aina silloin tällöin kuulee valistuneita arvioita siitä, kuinka pitkän tekstin eri tasoilla toimivat päätöksentekijät ehtivät lukea. Yhden kiertävän teorian mukaan portaita on kolme: alimmalla päätöksentekotasolla ehditään lukea yksi liuska, seuraavalla yksi tekstikappale ja ylimmällä tasolla, esimerkiksi eduskunnassa, ehditään lukea yksi virke.

Tämä asettaa haasteen tutkijoille ja viestijöille, kun kohderyhmä on selvillä. Miten tiivistää tulokset vaikkapa yhteen virkkeeseen?

Tutkimukset lyhyesti

Olemme Kelassa ryhtyneet julkaisemaan valmistuneista tutkimuksistamme lyhyitä diaesityksiä otsikolla ”Tutkimus lyhyesti”. Esitykset löytyvät Slideshare-palvelusta ja niiden avulla lukija voi nopeasti tutustua aiheeseen ja todeta, onko siitä hyötyä hänelle ja haluaako hän tutustua julkaisuun tarkemmin. Tiivistelmiä on myös helppo jakaa sosiaalisessa mediassa. Linkki tiivistelmiin löytyy myös uusimpien julkaisujen listasta.

Alla on esimerkki yhdestä tiivistyksestä:

Tutustu tarkemmin

Siinäpä se asiani lyhyesti.

Henrik Jussila
Julkaisu- ja tietopalvelupäällikko, Kela
etunimi.sukunimi@kela.fi
Twitter: @henrikju

3 ajatusta “Etkö ehdi lukea koko raporttia? Lue tiivistelmä!”:sta

  1. Edward Tuftella on hyvä essee ”The Cognitive Style of PowerPoint” joka käsittelee juurikin tiivistämisen ja huomionarvoisten nostojen esittämistä.

    • Tuftella on hyviä pointteja Power Point -esityksistä ja hän kirjoittaa mainitsemassasi esseessä jonkin verran siitä, että lyhyiden PP-esitysten sijaan puhujien kannattaisi jakaa tulostettuja kirjallisia esityksiä yleisölleen. Idea on varmasti hyvä ja muistan mm. Conrad Hackettin (Pew Research Center) korostaneen hyvän jaettavan materiaalin merkitystä tutkimusviestinnässä.

      Tufte on varsin kriittinen PP-esityksiä kohtaan. Mielenkiintoinen kritiikki Tuften kirjoitukseen on Jean-Luc Doumont’n kirjoitus ”The Cognitive Style of PowerPoint: Slides Are Not All Evil” (Technical Communication 2005). Kyse lienee ennen kaikkea siitä, miten työvälinettä nimeltä Power Point (tai mikä tahansa vastaava ohjelma) käytetään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *